19 Mei, 2022

BULAN KEMERDEKAAN (PART 1)

 

Aktiviti yang Boleh Dijalankan Sepanjang Bulan Kemerdekaan

 

 

Pendahuluan

  1. Era pascaperindustrian dan pascaglobalisasi yang serba mencabar akal dan minda kita telah membuatkan masyarakat hari ini lupa dengan sejarah perjuangan nenek dan moyang kita dalam mengecapi kemerdekaan untuk negara. 
  2. Oleh itu, bulan kemerdekaan sering kali dianjurkan bagi merai dan menghargai jasa dan pengorbanan rakyat terdahulu yang telah memberikan kita nikmat kehidupan yang aman dan sejahtera pada masa kini. 
  3. Kebebasan daripada cengkaman penjajah adalah suatu yang tidak boleh dibayangkan oleh masyarakat hari ini terutamanya daripada golongan kanak-kanak. 
  4. Maka, aktiviti-aktiviti menarik yang mampu membuka mata murid-murid di sekolah tentang kepentingan mencapai kemerdekaan bagi sesebuah negara wajar untuk dilaksanakan.

 


 Aktiviti-aktiviti yang Boleh Dilakukan



1.Pertandingan Dekorasi Kelas

  1. Antara aktiviti yang lazim dijalankan di setiap sekolah adalah pertandingan mendekorasi bilik darjah atau kelas mengikut tema kemerdekaan. 
  2. Pertandingan ini dapat melahirkan sifat bersaing secara sihat antara murid-murid serta mengetengahkan kreativiti mereka. 
  3. Peribahasa Melayu ada berkata, kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. 
  4. Dengan bimbingan daripada guru-guru, pelajar pasti dapat menghasilkan dekorasi-dekorasi yang menarik seperti sudut tokoh-tokoh negara dan hiasan yang menggunakan Jalur Gemilang. 
  5. Secara tidak langsung, murid-murid akan didedahkan dengan elemen patriotik apabila mereka menggunakan Jalur Gemilang. 
  6. Guru-guru juga digalakkan untuk menunjukkan panduan apabila kita ingin mengibarkan bendera kebangsaan kita kerana ia merupakan simbolik yang tinggi dan  perlu dihormati oleh segenap rakyat Malaysia.

 

2.Koir lagu patriotik

  1. Selain itu, pihak sekolah dengan bimbingan daripada para guru juga boleh menganjurkan pertandingan koir yang bertemakan lagu patriotik. 
  2. Mutakhir ini, lagu patriotik semakin dilupakan kerana kurang mendapat masa penyiaran di media arus perdana. 
  3. Kesannya, ramai di antara ahli masyarakat khususnya golongan muda tidak tahu akan kewujudan lagu-lagu yang khas dicipta bagi meraikan kemerdekaan dan kejayaan negara. 
  4. Justeru, aktiviti ini dapat menyemarakkan semula keindahan lagu-lagu patriotik yang kaya dengan bait-bait lirik yang cukup bermakna serta mampu menjadi pengajaran kepada semua. 
  5. Pesembahan koir juga dapat menyerlahkan bakat murid-murid yang berpotensi dalam nyanyian dan memupuk semangat kerjasama bagi menghasilkan persembahan koir yang baik. 
  6. Jelasnya, aktiviti yang memeberikan pelbagai manfaat secara langsung dan tidak langsung wajar dianjurkan sempena bulan kemerdekaan.

 

3.Lawatan ke muzium dan bangunan bersejarah

  1. Aktiviti lain yang dapat menarik minat murid-murid sepanjang bulan kemerdekaan adalah dengan melakukan lawatan ke muzium dan bangunan-bangunan bersejarah. 
  2. Hal ini demikian kerana mereka dapat keluar daripada bilik darjah dan berkunjung ke tempat yang belum pernah dilawati. 
  3. Di muzium, para pelajar akan dibawa menelusuri sejarah-sejarah negara pada masa dahulu serta berpeluang melihat dan menyentuh artifak atau model senjata, pakaian dan barang-barang keperluan lain yang digunakan oleh masyarakat terdahulu. 
  4. Manakala lawatan ke bangunan bersejarah seperti Tugu Negara dapat memberikan suasana yang berbeza kepada mereka dan mempelajari sejarah disebalik bangunan tersebut dibina. 
  5. Senario ini dapat memberikan pengalaman berbeza kepada para pelajar yang selama ini belajar secara teori di dalam buku teks dan seterusnya dapat melihat secara langsung artifak-artifak yang mempunyai nilai sejarah kepada negara. 
  6. Ia merupakan alternatif yang sesuai bagi mendidik kanak-kanak khususnya berkaitan dengan sejarah dan kemerdekaan tanah air.

 

4.Menghasilkan video patriotik

  1. Di samping itu, aktiviti yang menarik untuk dijalankan sepanjang bula kemerdekaan adalah dengan mengajurkan pertandingan mencipta video-video patriotik. 
  2. Kaedah ini sejajar dengan budaya masa kini yang mengaplikasikan teknologi dalam kehidupan masyarakat di mana video adalah kandungan yang mudah dan diminati oleh semua. 
  3. Maka, kita perlu mengambil kesempatan kemajuan teknologi hari ini untuk mencabar kreativiti murid-murid dalam menghasilkan video yang mempunyai elemen cinta akan negara. Sebagai inspirasi, terdapat banyak filem-filem patriotik yang telah diterbitkan seperti Leftenan Adnan dan Sarjan Hassan.
  4.  Industri animasi kita yang semakin mendapat pengiktirafan dan diminati ahli masyarakat juga wajar dijadikan contoh kerana mereka meletakkan elemen-elemen patriotik dalam kandungan yang diterbitkan. 
  5. Hasilnya, kreativiti pelajar dapat diasah disamping mempelajari, menghargai dan merai jasa dan pengorbanan masyarakat serta tokoh-tokoh untuk mengecapi kemerdekaan hari ini.

 

Penutup

  1. Konklusinya, pelbagai aktiviti menarik yang boleh direncana sepanjang bulan kemerdekaan bagi memupuk semanagt patriotik dalam kalangan murid-murid. 
  2. Bagi  mengukuhkan persefahaman dan semangat kekitaan dalam kalangan rakyat, aktiviti-aktiviti yang berpaksikan semangat patriotisme ini hendaklah dititikberatkan sejak di bangku sekolah lagi. 
  3. Persis kata mutiara, melentur buluh biarlah dari rebungnya. 
  4. Justeru, ibu dan bapa boleh membantu para guru untuk menjalankan aktiviti yang menjadi pemangkin perpaduan antara masyarakat kita supaya masa hadapan negara terjamin dengan semangat patriotik yang kuat dan utuh dalam setiap individu yang bergelar rakyat Malaysia. 
  5. Semoga benih yang ditanam hari ini tumbuh mekar dan membuahkan hasil yang bermanfaat dan mampu dinikmati oleh segenap penduduk tanah air ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan