06 November, 2009

PENDERAAN KANAK-KANAK PART 1




PENDERAAN KANAK-KANAK

 

Pengenalan

  1. Setiap kanak-kanak mempunyai hak untuk hidup sihat dan bebas dari keganasan. 
  2. Setiap tahun, sekurang-kurangnya 2,000 kanak-kanak di Malaysia dilaporkan menjadi mangsa penderaan dan pengabaian kanak-kanak. 
  3. Penderaan kanak-kanak adalah masalah global yang besar. 
  4. Ia memberi impak serius terhadap kesihatan mental dan pertumbuhan fizikal kanak-kanak, kehidupan dan perkembangan sepanjang kehidupan mereka, dengan itu ia menjadi masalah masyarakat secara amnya.

 

Mitos dan Realiti Penderaan Kanak-kanak

 

Apakah Penderaan Kanak-kanak?

  1. Penderaan kanak-kanak merujuk kepada penderaan secara fizikal dan emosi, penderaan seksual, kecuaian dan pengabaian terhadap kanak-kanak, termasuk sebarang bentuk eksploitasi dan komersial,
  2. Merangkumi semua jenis penderaan fizikal dan/atau emosi, penderaan seksual, pengabaian atau kelalaian atau eksploitasi komersial atau lain-lain eksploitasi, yang boleh atau telah menyebabkan kerosakan, kepada kesihatan kanak-kanak, dari segi kehidupan, perkembangan atau harga diri. 
  3. Ini adalah dalam konteks di mana pendera ada perhubungan tanggungjawab atau kuasa atas kanak-kanak berkenaan atau pendera ialah seseorang yang dipercayai oleh kanak-kanak itu – WHO pasukan pencegah kecederaan keganasan,1999.
  4. Penderaan Kanak-kanak secara amnya dibahagikan kepada empat jenis penderaan termasuk :
    1. Penderaan fizikal
    2. Penderaan Seksual
    3. Penderaan Emosi
    4. Pengabaian

 

Jenis-jenis Penderaan Kanak-kanak


A) Penderaan fizikal

  1. Kecederaan fizikal (dari kecederaan ringan sehingga kecederaan teruk seperti patah atau kematian). 
    • Disebabkan oleh tumbukan, tamparan, sepakan, gigitan, goncangan, campakkan, tikaman, tercekik, pukulan (menggunakan tangan, kayu, atau sebarang objek) ,atau apa-apa yang mencederakan kanak-kanak.
    • Dikenal pasti sebagai penderaan tidak kira sama ada penjaga berniat untuk mencederakan kanak-kanak atau tidak.
  2. Tidak selalunya ada niat untuk menyakitkan atau menyebabkan kecederaan.
    • Ia mungkin disebabkan dari tujuan untuk mendisiplinkan yang berlebihan atau hukuman fizikal. 
    • Gangguan dari tangisan bayi dan ketidakbolehan untuk mengendalikannya
  3. Buli, dan “shaken baby syndrome” termasuk dalam penderaan fizikal

 

B) Penderaan Seksual

  1. Sebarang aktiviti yang bermaksud untuk mendapat kepuasan dan memenuhi kehendak orang dewasa atau kanak-kanak remaja di mana mengikut umur atau perkembangan yang sepatutnya bertanggungjawab dan dipercayai. Ini termasuk: 
    • Mempengaruhi atau memaksa kanak-kanak dalam aktiviti seksual yang bertentangan dengan undang-undang.
    • Ini termasuk eksploitasi komersial melalui pelacuran atau penghasilan gambar lucah
  2. Setiap kanak-kanak berhak mempunyai seorang dewasa yang dapat menyayangi dan menyokong mereka untuk membesar

 

C) Penderaan emosi

  1. Biasanya sukar untuk dibuktikan
  2. Biasanya berlaku bersama lain jenis penderaan dikenal pasti
    • Memperkecilkan (termasuk kaki buli di sekolah)
    • Kerap mengenakan orang lain
    • Memperkecil dan memalukan
    • Menolak perawatan
    • Mengurung kanak-kanak seperti dalam almari gelap

 

D) Pengabaian

  1. Pengabaian berlaku apabila kanak-kanak tidak mendapat keperluan asas yang diperlukan dari orang dewasa

    • Fizikal – (contohnya kegagalan untuk menyediakan keperluan seperti makanan, tempat perlindungan, atau kekurangan pengawasan untuk keselamatan yang sepatutnya)
    • Perubatan – (contohnya untuk menyediakan perubatan atau perawatan kesihatan mental)
    • Pendidikan dan penyeliaan – (contohnya kegagalan untuk memberi pendidikan atau memenuhi keperluan khas yang lain)
    • Emosi
      • Tidak memberi perhatian kepada keperluan emosi kanak-kanak
      • Kegagalan untuk menyediakan penjagaan psikologi
      • Membenarkan kanak-kanak untuk menggunakan alkohol atau dadah lain
    • Diambil kira nilai budaya, piawaian penjagaan dan faktor kemiskinan sebelum kes dilaporkan sebagai kes pengabaian.


Apakah ukuran permasalahan ini di Malaysia?

Penderaan kanak-kanak berlaku di mana-mana termasuk di Malaysia, bagaimanapun ianya masih kurang dilaporkan sama seperti mana-mana bahagian lain di dunia. Kes yang dilaporkan ini juga hanyalah sebahagian kecil berbanding dengan kes-kes penderaan yang tidak dilaporkan.



Faktor-faktor yang menyebabkan berlakunya penderaan


  1. Perbalahan keluarga
  2. Kaki botol / Pemabuk
  3. Hyperaktif
  4. Dipelihara oleh orang lain semasa kecil
  5. Pendera juga mangsa dera
  6. Pendera alami masalah kesihatan mental
  7. Kaki judi
  8. Anak tiri/angkat anak orang lain
  9. Kepercayaan karut/adat
  10. Penagih
  11. Kecuaian Ibu bapa/Penjaga
  12. Masalah kewangan
  13. Anak tidak sah taraf
  14. Terlibat dengan jenayah
  15. Gila seks
  16. Bayi/kanak-kanak cacat
  17. Mengikut teman lelaki
  18. Lain-lain 
    • Kediaman tidak selesa
    • Ibu berkahwin lain
    • Kanak-kanak nakal
    • Panas baran
    • Terlibat dengan jenayah
    • Bayi/kanak-kanak cacat
    • Gila seks

Sumber : Jabatan Kebajikan Masyarakat 2018

RASIONAL

  1. Berdasarkan kategori faktor-faktor yang telah dinyatakan, dapat dilihat kebanyakan kes penderaan yang berlaku di Malaysia adalah berpunca daripada pemangsa atau ibu bapa kanak-kanak tersebut. 
  2. Cabaran kehidupan pada zaman ini dilihat mempengaruhi faktor-faktor yang direkodkan tersebut. Justeru, tidak dapat tidak, semua pihak perlu memainkan peranan dalam menangani masalah yang semakin membimbangkan ini. 

Peranan Pihak Berautoriti dalam Menangani Kes Penderaan Kanak-Kanak


  1. Dalam usaha menangani kes penderaan kanak-kanak, semua pihak terutamanya badan berautoriti harus bekerjasama dan berganding bahu bagi mengelakkan angka-angka ini daripada terus meningkat. 
  2. Dari aspek undang-undang, tidak dinafikan, penguatkuasaan undang-undang terhadap pendera dalam memelihara dan mempertahankan hak kanak-kanak yang semakin tegas pada masa kini sehingga mewujudkan mahkamah jenayah khas untuk kanak-kanak adalah satu usaha yang wajar dipuji. 
  3. Walau bagaimana pun, masih terdapat banyak ruang-ruang penambahbaikan yang perlu dilakukan terutamanya berkaitan garis panduan khas pengendalian kes atau prosedur operasi dalam proses pendakwaan serta perbicaraan dan penghakiman kes (Norazla 2017). Walaupun mahkamah ini baru sahaja diwujudkan, namun pemerkasaan yang dilaksanakan dengan lebih awal serba sedikit akan membantu mengurangkan kes penderaan kanak-kanak. Hukuman yang dijatuhkan kepada pesalah sewajarnya menjadi tauladan kepada para ibu bapa dan masyarakat agar terus menghindari penganiayaan terhadap kanak-kanak.
  4. Dari sudut komunikasi dan media massa, medium ini perlu dimanfaatkan oleh pihak bertanggungjawab dalam meneruskan kempen kesedaran terhadap masalah penderaan kanak-kanak tanpa mengira musim tertentu dan medium tertentu sahaja. 
  5. Intipati rancangan, drama, berita serta iklan-iklan di kaca televisyen, corong radio, akhbar-akhbar perlu menekankan mesej kesedaran ini dengan baik sehingga penerapan terhadap sikap anggota masyarakat dapat dibentuk. Malah, menurut Noor Muhamad (2015) kempen ini seharusnya diberi nafas baru seperti menukar kempen ke medium alternatif iaitu media sosial yang menjadi tumpuan dan kebergantungan utama masyarakat pada hari ini. Kempen-kempen yang telah dijalankan sebelum ini sewajarnya dibuat semakan dan penilaian bagi mengetahui sejauh mana keberkesanannya.
  6. Badan autoriti merupakan institusi utama yang harus menggalas tugas mengurangkan kes penderaan dalam kalangan kanak-kanak di samping badan-badan bukan kerajaan lain serta masyarakat. 
  7. Badan-badan kerajaan seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat, Lembaga Pembangunan Penduduk, Keluarga dan Negara, Jabatan Agama serta agensi-agensi lain yang terlibat secara langsung dengan keluarga dan masyarakat harus bertindak dengan lebih proaktif untuk mendekati masyarakat dan menyelami permasalahan mereka. 
  8. Program-program kesedaran, kemahiran keibu-bapaan, pemantapan kerohanian serta aktiviti-aktiviti keluarga boleh dirancakkan mengikut lokaliti setempat di setiap negeri-negeri di Malaysia. Tumpuan harus diberikan kepada negeri yang mencatatkan kes penderaan yang tinggi tanpa mengabaikan negeri lain yang mencatatkan rekod sederhana dan sedikit.

KESIMPULAN


  1. Secara umumnya, terdapat banyak faktor berlakunya kes penderaan kanak-kanak di Malaysia. Faktor-faktor ini termasuklah berpunca daripada pemangsa iaitu ibu bapa, mangsa iaitu kanak-kanak serta lain-lain sebab. Faktor-faktor ini sewajarnya diberikan perhatian oleh masyarakat dan badan autoriti dalam menangani kes penderaan yang semakin membimbangkan. Keutamaan juga perlu diberikan kepada negeri-negeri yang mencatatkan rekod kes penderaan yang tinggi seperti Selangor, Kuala Lumpur dan Kedah tanpa mengabaikan negeri-negeri yang lain. Usaha untuk merawat punca sebelum terjadinya kes-kes penderaan ini perlu terus diambil perhatian dan tindakan untuk dijalankan.
  2. Malah inisiatif daripada individu setiap angota masyarakat juga perlu diusahakan. Pemerkasaan amalan-amalan keagamaan dalam kehidupan termasuklah penghayatan akidah dan pengamalan adab keluarga Islam, penglibatan dalam seminar-seminar keibubapaan, bacaan mendalam berkaitan ilmu-ilmu kekeluargaan adalah antara usaha yang perlu dipupuk ke dalam diri setiap anggota masyarakat dalam melahirkan keluarga yang sejahtera. Penghayatan terhadap matlamat terbinanya rumahtangga ini pasti dapat mengelakkan serta mengurangkan masalah-masalah di dalam sesebuah keluarga sehingga tercetusnya kes penderaan terhadap kanak-kanak yang tidak bersalah.
  3. Kanak-kanak ini sewajarnya dipelihara dan dididik dengan baik dan penuh kasih sayang agar mereka dapat membesar dan berkembang sebagai individu yang boleh menyumbang kepada agama, negara dan bangsa, kerana merekalah yang bakal mewarisi serta mencorakkan masa depan negara suatu masa nanti. Tidak dapat tidak, kajian berkaitan keluarga sejahtera dan selamat serta kajian terhadap penghayatan keagamaan terutamanya akidah dan adab kekeluargaan Islam harus terus diperkayakan agar dapat menjadi panduan dan bimbingan kepada masyarakat khususnya ibu bapa. Diharapkan kajian berkaitan analisis faktor-faktor penderaan kanak-kanak ini dapat membuka mata masyarakat serta dijadikan sempadan dalam kehidupan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan